Forum Hacking , problemy , zainteresowania itp. Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Kurs pascala cz.I Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
sykus




Dołączył: 19 Cze 2006
Posty: 23 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 16:38, 22 Cze 2006 Powrót do góry

Kurs pascala cz.I

Wstęp
Pascal to język powoli zapominany, ale przydatny. Mimo iż jest to język dość stary to nadal nadaje się do pisania małych programików, wirusów, craków i innych przydatnych rzeczy. Myślę, że aby zacząć prawdziwy programing powinniśmy poznać programowanie strukturalne. Do tego celu nad nam się właśnie Pascal. Pascal ma wiele zalet, ale też kilka wad. Język ten jest dość prosty i jednocześnie skomplikowany. Mimo iż jest on stary to można nawet pobawić się grafiką, co prawda skromną, ale zawsze w jakimś stopniu przydatną. Programy tworzone w Pascalu są dosyć małe i nie potrzebują wiele pamięci.
W tym kursie postaram się na początku przedstawić podstawy a potem w miarę upływu dalszych części tego kursu postaram się przejść do rzeczy bardziej skomplikowanych np. macierze, virusy, dekodery itd.

Jak się zabrać do pisania i co będzie nam potrzebne?
Przede wszystkim musimy sobie załatwić Pascala najlepiej 7.0 może też być freepascal (podobno lepiej działa na Xp). Pascal jest ogólnie dostępny w necie za darmo na różnych stronach ja polecam [link widoczny dla zalogowanych] i wpisać pascal7.0 no i coś się znajdzie. Nie podaje linków, bo serwery często są nie czynne i wtedy jest pełno skarg.
Jak to wygląda?
Po instalacji wchodzimy do katalogu z Pascalem potem do bin a potem włączamy tpx.exe np.: c: pin px.exe (po standardowej instalacji). No i jesteśmy środku fajne uczucie niebieski ekranik zmrok za oknem, my i nasz komputer.Smile Dobra dość rozwodzenia do rzeczy.
|--------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------|
| File Edit Search Run Compile Debug Tools Options Windows Help |
|--------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------|
Tak w zarysie wygląda menu Pascala.
-File to chyba każdy wie (nowy, otwórz, zapisz, zapisz jako ,...,exit)
-Edit no to funkcje związane z edytowaniem(wklejanie, wycinanie, kopiowanie)
-Search no to tam mamy funkcje do szukania, itd.
-Run no to wszystko dotyczące uruchamiania pogów.
-Compile to mamy funkcje do kompilowania progu na *.exe no i od spr. Spójności.
-Debug no to tam mamy wszystko o błędach.
-Tools na razie pomine nic ciekawego
-Options no to każdy wie co
-Windows to sprawy dotyczące rozmiaru okien i takich tam rzeczy
-Help to nasza skarbnica wiedzy w sumie z niej możemy napisać każdy program , który da się napisać w Pascalu.
Piszemy pierwszy program.
No to teraz napiszemy pierwszy banalny program, dzięki któremu poznamy mowy podstawowe słowa kluczowe.
----wytnij tu------
program pierwszy_program; {1}
uses crt; {2}
begin {3}
writeln('mój pierwszy program'); {4}
end. {5}
+++++++++++++++++++
Objaśnienie :
1- program nazwa_programu ; tak komenda nadaje nazwę programowi. Jest ona zawsze na początku programu, nazwę programu zawsze piszemy bez spacji możemy zamiast tego stosować '_' koniec każdej linijki zakańczamy średnikiem wyjątkiem są słowa 'begin' oraz ostatni 'end' możemy też powiedzieć, że w konstrukcji funkcji pomijamy w niektórych linijkach. Dokładniej zapoznacie się z reguła stawiania średnika poprzez ćwiczenia.
2 uses crt; jest to inaczej na polski deklaracja klawiatury nie zapominajmy nigdy o tym słowo 'uses' to inaczej deklaruj a 'crt' to klawiatura możemy tam wpisać jeszcze kilka rzeczy, ale to później.
3 begin słowo kluczowe, które zawsze rozpoczyna dany program lub podprogram.
4 writeln('napis'); writeln jest procedura, która ma zadanie wypisać znaki zawarte z nawiasie, gdy zamiast writeln napiszemy write to następne napisy lub program będzie wykonywany w tej samej linijce. Jeśli chcemy, aby komputer wydrukował na ekranie wartość zmiennej to pomijamy '' te pojedyncze cudzysłowy.
5 end. Słowo, które zawsze jest na końcu. Jeśli mamy słowo end z " ."to kończy ono program główny a jeśli jest ono z średnikiem to znaczy, że kończy ono podprogram.
No i tyle mamy pierwszy program.
Słowa kluczowe.
Program zaczynamy zawsze od napisania słowa program nazwa; jest to komenda, która nazywa nasz program. Pamiętaj nazwa programu nie może zawierać znaku spacji zastępuje się go dolną pauzą'_' lub znakiem wymyślonym przez siebie.
Potem zazwyczaj dajemy uses jest to komenda, która deklaruje nam różne rzeczy np. klawiaturę, mysz. My najczęściej będziemy dawać uses crt; Oczywiście polecenie może zawierać więcej deklaracji w sobie. Następnie dajemy polecenie var pod którym deklarujemy zmienne. Zmienne deklaruje się tak:
A, b, c, d: real;
E, f, g:integer;
Pamiętaj zmienne deklarujemy po przecinku a następnie ':' i nazwa rodzaj, jaki maja mieć. W Pascalu mamy dostępne takie rodzaje zmiennych:
-Typy całkowite:
SHORTINT (-128..127) 1 bajt
INTEGER (-32768..32767} 2 bajty
LONGINT {-2147483648..2147483647} 4 bajty
BYTE {0..255} 1 bajt
WORD {0..65535} 2 bajty
-Tryb logiczny(Boolean)-gdy deklarujemy tak zmienne to zmiennej możemy przypisać prawdę albo fałsz.
-Tryb znaku(char)-Zmiennej tej przypisujemy dowolny znak z klawiatury, z znaków ASCII.
-Tryb łańcuchowy(string)-jest to ciąg znaków od 0-255 znaków(np. łańcuch: "To jest łańcuch.")
Można też deklarować stałem. Polega to na tym, że zamiast słowa var piszemy Const a potem piszemy identyfikator= liczba(wartość) może tu być słowo np.:
Const
A = 0
B = 'Koniec'

Dobra na koniec tej lekcji napiszemy pierwszy program który cos wyświetli.
++++++++++++++++
Program formatujacy;
Uses crt;
Const
A = 'Formatuje ci dysk;)';
B = 'Koniec formatowania';
D = 'Nacisnij dowolny klawisz';
Var
c, i :integer;
Begin
Clrscr;
i:=1;
Writeln(A);
Writeln(D);
Repeat until keypressed;
For i:=1 to 100 do
Begin
Delay(200);
Clrscr;
c:=c+1;
Write(c);
Writeln(' %');
End;
Writeln(B);
Repeat until keypressed;
End.
++++++++++++++
Objaśnienie:
Komenda repeat until keypressed - ma ona za zadanie czekać (wstrzymać program dotąd) aż nie naciśniesz dowolnego klawisza
Użyłem w tym programie pętli for for kryterium to ilość do- pętla zostanie opisana w drugiej części kursu
Komenda clrscr- jest to komenda, która czyści ekran
Komenda Delay(długość stopu)- zatrzymuje program na określony czas czas podajemy w milisekundach

Koniec cz.I

kurs pochodzi z strony [link widoczny dla zalogowanych]
autor: kaarol
email autora: [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Gość






PostWysłany: Pią 10:04, 23 Cze 2006 Powrót do góry

napisał byś do czego służy .. jeju szkoda mi takich ludzi
sykus




Dołączył: 19 Cze 2006
Posty: 23 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 12:24, 23 Cze 2006 Powrót do góry

co do czego sluzy? nie wiesz po co sa kursy czy co?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)